søndag 27. oktober 2013

Psykopat?

Jeg fortsetter på mine små omtaler av bøker fra innlegget bøker jeg har lest siden sist. Turen har nå kommet til "The Psychopath Test" av Jon Ronson.
Jon Ronson er mannen bak "The Men Who Stare at Goats"som jeg dessverre hverken har lest eller sett på film. De som vil kan lese litt mer om Jon Ronson her.

"The Psychopath Test" av Jon Ronson

I "The Psychopath Test" går Jon Ronson inn i finurlighetene i psykiatri og hvordan en tidligere diagnose nesten har forsvunnet fra kartet da man har endret profesjonen. I tillegg går han inn i ulike behandlinger som har blitt forsøkt, noen ganske så absurde sett med mine "legebriller anno 2013", men svært interessante å lese om. Hva er egentlig psykopati? Hvordan kan man kjenne igjen en psykopat? Og hvor i samfunnet finnes en opphopning av denne typen personligheter?
Særlig kapitlene som fokuserer på det siste fant jeg spennende, og jeg raste avgårde gjennom boka. Jon skriver også lett og småironisk, noe jeg setter stor pris på og som bidrar til underholdningsverdien.

Jeg anbefaler alle som likte "Menn som stirrer på geiter" å gi den en sjanse, samt alle som lurer på om sjefen eller noen andre de kjenner er psykopat...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)