mandag 14. oktober 2013

Ready Player One av Ernest Cline

Anbefalt av kjæresten, som en liten introduksjon til hva han har lest seg opp på, og den traff blink. Vi har jo skjønt en stund at vi er ganske (les: veldig) nerdete og geekete begge to, så det skal mye til for å treffe feil med en sci-fi roman. En sci-fi roman om dataspill og 80-talls kultur er jo nesten enda mer fantastisk.

Jeg falt pladask, jeg skal innrømme det. Selv om det bakenforliggende plottet er ganske enkelt - fattig hovedperson har mulighet til å vinne halve (eller i dette tilfellet hele) kongeriket - er detaljene rundt så flotte og spennende at jeg må lese videre. Plottet følger jo oppbyggingen i et klassisk helteepos, men det er enkelte avstikkere og et persongalleri som gjør at jeg egentlig ikke så det før etterpå. I tillegg er hovedpersonen av og til usympatisk nok til at han blir menneskelig.

Nå blir det artig å se om det blir film. I mellomtiden anbefaler jeg et dypdykk inn i en detaljert spillverden som for de som er litt eldre enn meg også blir en herlig tur i minnenes verden.


For inspirasjon kan man sjekke ut http://readyplayerone.com/ fansiden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)