fredag 27. september 2013

Bicycle Diaries - David Byrne

Jeg må innrømme at jeg valgte denne hos audible fordi det var i reisesjangeren, mens jeg ikke hadde en fjerneste aning om hvem David Byrne var. Aldri hørt om han, noe som antagelig bidro til at jeg mer led meg gjennom de første kapitlene enn å nyte dem. På slutten klarte jeg å trekke sammen noen streker, puslespillbrikkene begynte å sitte sammen og jeg kunne nyte det siste kapittelet.
Det hjalp vel også litt på at siste del hadde et miljøperspektiv som traff mine meninger ganske godt.

Men tilbake til David Byrne, for det kan jo hende at du som leser dette heller ikke har hørt om ham.

David Byrne er musiker. Kjent sådan. Han var front figur i Talking Heads. I tillegg har han gjort en rekke solo og samarbeidsprosjekter, og det er i løpet av reisen i forbindelse med disse prosjektene at sykkeldagbøkene har blitt til. For han pakker sykkelen i bagasjen og foretrekker den som framkomstmiddel på sine bybesøk. Han ser mer av dagliglivet da.

Det tok litt tid før jeg kom inn i flyten på denne lydboka. Jeg tror kanskje det hadde gått litt lettere om jeg hadde skjønt hvem David var fra starten av, da hadde jeg ikke måtte stusse over kunstsamarbeid, konserter og små hentydninger til sådanne i starten. På slutten av lydboka derimot var jeg kommet inn i fortellerens rolige sykkelrytme og den var behagelig å følge til slutten. Så om du trenger litt motivasjon for rolig bysykling uten trikot, guljakke og hjelmkamera er dette boka for deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)