søndag 24. november 2013

Jernvognen


"Jernvognen - kriminalroman" av Stein Riverton

På en sofa hos ei venninne, der jeg var for å ikke føle meg så alene på vakt, fikk jeg snusen i en bok.
I bokhylla fant jeg Jernvognen av Stein Riverton. 
Jeg ble hektet etter andre kapittel, og i løpet av et par timer var boka utlest.

Denne artikkelen i Dagbladet er veldig oppsummerende syns jeg, for verket og for leseopplevelsen.
For min del kom assosiasjonene til Edgar Allen Poe og verket "A Tell-Tale Heart" ganske tidlig i boka, men naturskildringene til Elvestad (Rivertons egentlige etternavn, seriøse journalister skulle ikke skrive krim tidlig på 1900-tallet) gjør stemningen i Jernvognen nesten enda mer intens.

Så for deg som liker krim, med sære detektiver, og for deg som liker psykologiske thrillere er dette absolutt en bok å anbefale.

Jeg ser på bokelskere.no at noen syns språket ble for tungt da det ikke er modernisert, men jeg syns dette egentlig gjorde leseropplevelsen bedre. Skildres musselinskjørt og vademelsdresser syns jeg språket skal være deretter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)