fredag 22. november 2013

Utrenskingen

"Utrenskning - roman" av Sofi Oksanen

Jeg slet litt i starten med denne boka. Hoppingen i tid (parallelle historier har jeg økt skepsis til etter jeg leste Øya) gjorde meg skeptisk, men etterhvert ble det klart hvorfor det ble brukt som virkemiddel og jeg ble nysgjerrig. Det at man bare får brøkdeler av historien får meg til å lese videre, spent på hvor det endret seg, hva som skjedde, og tilstadighet "Aliide, hvorfor dro du aldri?". Ikke alle spørsmålene mine får svar, men lesehastigheten økte betraktelig på slutten.

Jeg liker hvordan historiske linjer følges gjennom de ulike kvinnene og hvordan historien har påvirket skjebnene deres. I tillegg er de komplekse karakterer og særlig Aliide er fascinerende. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om jeg liker henne, forstår henne eller bare er fascinert over hvor mye et menneske kan gjøre for det hun finner viktig nok.

Jeg vil nok lese mer av Sofi Oksanen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)