søndag 12. februar 2012

Søndag 12. februar : Morsdag

Det snør, det snør, tiddelibum. I hvertfall litt sånn av og på, virvlende snøkjerringer er nå byttet ut med mindre flak utenfor vinduet. Avlyste lesesalen i dag, det frista så lite å gå bort dit og bli sittende. Det er godt å være hjemme, hvor jeg kan bytte fra skolelesing til koselesing til matlaging som jeg vil. Dessuten trenger jeg ikke øretelefoner for å høre på musikk eller radio. Hjemmekontor, woho!


I anledning morsdagen tenkte jeg dette kunne være et passende dikt:


Barnesnak


Hvi sidder du alene
og græder, kære mor? -
"Jeg mindes andre tider,
hvor glad vi var ifjor."


Å, tør din tåre, moder,
du er så god og sød. -
"Din far har intet arbeid
og snart vi mangler brød."

Nei, vær ei så bedrøvet,
men kys mig, kære mor!
Jeg lover dig at hjælpe,
når jeg blir rigtig stor.

Jeg vil for dig arbeide
og være brav og snil.
Jeg skal dig bringe kaffe
og kage sød dertil.

Du skal få silkekjole
og guldkam i dit hår,
og stuen din skal skinne
som var den kongens gård.

- John Paulsen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Har vi møttes før? Fortell meg hvem du er da vel;)